Hva betyr egentlig «sponset»?

Å kunne lage reklameinnhold er en flott mulighet som gir meg rom til å bruke tid på denne bloggen. Jeg velger samarbeidspartnere med omhu, og er stolt av å jobbe med blant annet Munchmuseet, Storytel og VisitDenmark. Jeg forsøker aldri å skjule at noe er reklame.

Ifølge Forbrukerombudet skal alt innhold merkes som reklame «dersom du får betaling eller andre fordeler fra en næringsdrivende mot at du omtaler/sprer informasjon om den næringsdrivendes produkter og tjenester i sosiale medier.» Det innebærer også produkter og tjenester man får gratis, fra reiser til leppestifter. I mitt tilfelle innebærer det først og fremst skjønnhetsprodukter, som pr-byråer og produsenter sender meg i håp om at jeg skal skrive om dem. Det er samme praksis som i en magasinredaksjon, der de også mottar produktnyheter for å teste, velge ut og skrive redaksjonelt innhold. De må derimot ikke merke plukksidene sine som reklame.

I formuleringen hos Forbrukerombudet ligger det at det finnes en form for avtale om at et innlegg skal skrives i bytte mot produktet. Det skjer sjelden i virkeligheten (og hvis det skjer takker jeg pent nei). Hvis jeg skriver om ting jeg har fått tilsendt, gjør jeg det av eget valg. Som blogger synes jeg det er stor forskjell på å få betalt mange tusen for å skrive noe, og å på eget initiativ velge å skrive om et produkt jeg har fått gratis. Derfor merker jeg på følgende måte, for at det skal være tydligst mulig hva som ligger bak:

  • Sponset: Omtale av produkter jeg har fått gratis, men ikke får betalt for å skrive om.
  • Reklame: Innlegg jeg får betalt for å skrive.
  • Utlån: Omtale av klær eller lignende jeg har lånt fra et pressekontor for en spesiell anledning.